W ostatnim czasie Polski Fundusz Rozwoju skierował do wielu firm korespondencję wzywającą do zawarcia umowy o zarządzanie pracowniczym planem kapitałowym (PPK). Jeśli otrzymali Państwo takie wezwanie, zapraszamy do lektury niniejszego artykułu, który zawiera instrukcje jak należy zareagować na taki dokument.
Co to w ogóle jest to PPK?
Pracownicze Plany Kapitałowe to dobrowolny, prywatny system długoterminowego oszczędzania, dostępny dla osób zatrudnionych. Jest to inwestycja, gromadzenie oszczędności w celu ich wypłaty po osiągnięciu 60. roku życia poprzez opłacanie składek zarówno przez pracodawcę, pracownika, jak i państwo.
Otrzymałem wezwanie i co dalej?
W pierwszej kolejności należy ustalić, czy podmiot jest zobowiązany do zawarcia umowy o zarządzanie pracowniczym planem kapitałowym.
Co do zasady, PPK mają obowiązek wprowadzić wszystkie podmioty zatrudniające (podmiotem zatrudniającym jest przede wszystkim pracodawca w rozumieniu kodeksu pracy i zleceniodawca) za wyjątkiem:
Nie kwalifikuję się do żadnej z powyższych grup, co mam zrobić?
Jeśli więc nie kwalifikujecie się Państwo do żadnej z tych grup to znaczy, że nie macie Państwo obowiązku zawarcia umowy o prowadzenie PPK.
W takim przypadku powinni Państwo jak najszybciej skontaktować się z instytucją finansową i zawrzeć w terminie 30 dni od otrzymania wezwania umowę o zarządzanie PPK. Mogą Państwo zawrzeć umowę z wyznaczoną instytucją (to jest PFR TFI SA) lub inną wybraną przez siebie z listy autoryzyowanych – https://www.mojeppk.pl/lista-instytucji-finansowych.html
Jeśli zdecydują się Państwo na zawarcie umowy z instytucją inną niż wyznaczona, należy niezwłocznie po jej zawarciu poinformować o tym fakcie Polski Fundusz Rozwoju. Informacja powinna zostać przekazana poprzez stronę https://wezwania-ppk.pfr.pl/ Do formularza loguje się za pomocą podanych w treści wezwania numeru NIP i TOKENU.
Jestem w jednej z powyższych grup, co mam zrobić?
Jeśli kwalifikujecie się Państwo do jednej z tych grup to znaczy, że macie obowiązek zawarcia umowy o prowadzenie PPK.
W takim przypadku powinni Państwo jak najszybciej poinformować Polski Fundusz Rozwoju o spełnieniu warunków, zwalniających z obowiązku utworzenia PPK. Informacja powinna zostać przekazana poprzez stronę https://wezwania-ppk.pfr.pl/ Do formularza loguje się za pomocą podanych w treści wezwania numeru NIP i TOKENU.
Czy to koniec procedur związanych z PPK?
Jeśli znajdują się Państwo w jednej z grup wyłączonych z obowiązku utworzenia PPK w firmie, na ten moment to koniec. Proszę jednak pamiętać o konieczności sprawdzania, czy zwolnienie jest nadal aktualne, zwłaszcza w przypadku mikroprzedsiębiorców. Utrata statusu mikroprzedsiębiorcy bądź zatrudnienie nowej osoby, która nie złoży deklaracji o rezygnacji z wpłat, spowoduje bowiem konieczność zawarcia umowy o prowadzenie PPK.
Jeśli zaś zawarli Państwo umowę o zarządzanie PPK, konieczne jest ustalenie, dla których pracowników muszą Państwo zawrzeć umowę o prowadzenie PPK, ale o tym w kolejnym wpisie.
12.14.2022
Mogą Cię zainteresować
09.12.2024
Dyrektywa w sprawie należytej staranności: Kluczowe informacje
09.05.2024
THE PROCEDURE FOR INTERNAL NOTIFICATIONS IN THE CAPITAL GROUP